4 Μαΐ 2017

Ο δεκάλογος του λογοθεραπευτή!


        Ο δεκάλογος του λογοθεραπευτή είναι οι 10 χρυσές συμβουλές που δίνουμε σε όλους τους γονείς παιδιών βρεφικής έως και σχολικής ηλικίας!


1.     Να μιλάτε στο παιδί σας!

       Από τη βρεφική ηλικία ακόμα, είναι σημαντικό να μιλάμε στα παιδιά μας με ζεστό και ήρεμο τόνο. Μιλήστε τους την ώρα που τα ταΐζετε, τα κάνετε μπάνιο, τα ντύνετε, κα. Μιλήστε τους για την ίδια τη διαδικασία, εξηγήστε τι κάνετε και γιατί το κάνετε. Με αυτόν τον τρόπο καλλιεργείτε την αφήγηση και την αλληλουχία των γεγονότων.


2.     Να ακούτε το παιδί σας και να του δίνετε χρόνο να σας απαντήσει!

        Τα παιδιά χρειάζονται λίγο περισσότερο χρόνο για να μας απαντήσουν με πρόταση σε μικρή ηλικία και όσο μεγαλώσουν τόσο περισσότερα πράγματα έχουν να πουν και χρειάζονται την προσοχή μας και το χρόνο μας.


3.     Να κατεβαίνετε στο ύψος του παιδιού για να του μιλήσετε και να το ακούσετε!

       Όταν κατεβαίνουμε στο ύψος του παιδιού έχουμε βλεμματική επαφή μαζί του, γεγονός που ενισχύει την επικοινωνία. Δείχνουμε στο παιδί μας πως ακούμε αυτό που μας λέει παράλληλα παρατηρούμε αν καταλαβαίνει τα λεγόμενά μας.  


4.     Να επεκτείνετε και να διευκρινίζετε τα λεγόμενα του παιδιού.

«- Μαμά σέλω _υμό.

 – Θέλεις χυμό; Έχω χυμό. Έχω χυμό μήλου. Θέλεις χυμό μήλου;»

       Με αυτόν τον τρόπο επαναλαμβάνετε σωστά αυτό που σας λέει το παιδί χωρίς αρνητική χροιά, χρησιμοποιείτε το σωστό επιτονισμό και εμπλουτίζετε παράλληλα το λεξιλόγιό του.


5.     Να εμπλουτίζετε το λεξιλόγιο του παιδιού σας!

       Ονομάστε για παράδειγμα τα μέρη του σώματος και εξηγήστε του τι κάνουμε με αυτά «Αυτή είναι η μύτη μου. Με τη μύτη μπορώ να μυρίσω τα λουλούδια, τα τσουρέκια, το ποπ κορν, το σαπούνι…». Όταν σας ρωτάει κάτι, δώστε του όσες περισσότερες πληροφορίες μπορεί να επεξεργαστεί, χρησιμοποιήστε παράλληλα και χειρονομίες.


6.     Να τραγουδάτε και να χορεύετε με το παιδί σας!

       Τα κλασσικά παιδικά τραγούδια είναι εξαιρετικό ακουστικό ερέθισμα. Η μελωδία, ο ρυθμός και οι στίχοι ενισχύουν τη γλωσσική ανάπτυξη και όχι μόνο. Μέσα από αυτά καλλιεργείται η γλωσσική κατανόηση (π.χ. ακολουθία εντολών), φωνολογική ενημερότητα (π.χ. ομοιοκαταληξία), το λεξιλόγιο (π.χ. σωματογνωσία, ζώα, σχήματα, χρώματα, κ.α.), προσωδία (ρυθμός, τόνος, επιτονισμός), κ.α. Τα παιδικά τραγούδια ενισχύουν και την κίνηση, καθώς πολλά από αυτά παρακινούν σε χορό. Ο συνδυασμός της κίνησης και των στίχων βελτιώνουν την αναπνοή και την ανάκληση δύσκολων λέξεων.


7.     Να διαβάζετε βιβλία με το παιδί σας!

       Η αφήγηση των παραμυθιών δεν ψυχαγωγεί μόνο τα παιδιά αλλά συμβάλει στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και της προσωπικότητας, διεγείροντας και καλλιεργώντας την επινοητικότητα, την εφευρετικότητα και τη φαντασία τους. Επίσης, βοηθούν στην ανάπτυξη της κατανόησης της αφήγησης, μιας δεξιότητας που είναι απαραίτητη για τη γλωσσική ανάπτυξη συνεπώς και για την ανάπτυξη της ικανότητας της γραφής και της ανάγνωσης.

 

8.     Να παίζετε μαζί με το παιδί σας!

       Το παιχνίδι είναι η σημαντικότερη πηγή ερεθισμάτων και συμβάλλει καθοριστικά στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Μέσα από το παιχνίδι επιτυγχάνεται η μεταφορά συναισθημάτων και κοινωνικών κανόνων, η ανάπτυξη δεξιοτήτων, η κοινωνικοποίηση και η ανάπτυξη του λόγου, αυτά όμως για να συμβούν πρέπει να συμμετέχουμε μαζί του στο παιχνίδι.


9.     Να ενθαρρύνετε το παιδί σας!

       Ενθαρρύνοντας διακριτικά το παιδί για κάθε πρόοδο που σημειώνει, όσο μικρή και αν είναι, ενισχύουμε την αυτοπεποίθησή του και του δίνουμε ώθηση να συνεχίσει να προσπαθεί.


10.                      Να μην ξεχνάτε να λέτε στα παιδιά σας…

·        Σε ακούω!

·        Σ’ ευχαριστώ!

·        Σε λατρεύω!

·        Πιστεύω σε ‘σένα!

·        Συγγνώμη έκανα λάθος!

·        Κάνεις τη ζωή μου πιο όμορφη!

·        Δεν πειράζει αν κάνεις κάτι λάθος!

           Τα παιδιά είναι ο αντίλαλος αυτών που ακούνε στο περιβάλλον που μεγαλώνουν!

 


        « Ο πνευματικός δημιουργός αυτού του κειμένου, παραχωρεί την άδεια αναδημοσίευσης- αναπαραγωγής του, σε οποιοδήποτε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, υπό την προϋπόθεση αναδημοσίευσης ολόκληρου του κειμένου και όχι της τμηματικής- αποσπασματικής αναδημοσίευσης.»



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου